B I O G R A P H Y

1484713612059-NQ1Y33OAHWA9XJOK01W5.jpg



Texte français (followed by english text).

Philippe Moisan est né à Montmartre à Paris dans les années soixante , d'un Grand-Père caricaturiste politique au Canard enchainé et le second paysan poète d'Ile de France. Ils étaient tous les deux libres penseurs. Moisan passe ses quinze premières années entre Paris et la campagne française découvrant l'Art, la dérision, la terre, les saisons, les lettres, la liberté et les fêtes. Enfant d'artistes graphistes, Philippe passait son temps à jouer au milieu de leurs dessins, photos, typographies et écoutait les histoires de leurs amis peintres et photographes comme Jean Schumann, Bernard Gorsky, Claude Sauvageot ou encore Robert Doisneau.

De 1978 à 1981, il suit ses études à Versailles, et profite du théâtre Montansier proche du château pour fuir la sévérité religieuse de son école et se frotter aux arts dramatiques. C'est grâce à une Grand-Mère grande voyageuse qu'à seize ans il est surpris et conquis par la beauté des déserts, et des lumières lors d'un fascinant voyage en Egypte.

En 1983 de retour à Paris, il intègre l'école du Louvre sur les quais de la Seine pour y suivre les cours de l'Egyptologue Christiane Desroches-Noblecourt, ainsi que ceux de Pierre Amiet conservateur du musée Guimet et spécialiste des Arts de l'extrême Orient. C'est également l'époque des célèbres et très courues fêtes parisiennes du “Palace” et des “Bains Douches” . C’est aussi le temps de son premier voyage à New York ; ou l'asphalte, les verticales urbaines, les courbes du Guggenheim scellerons ses futures inspirations.

En 1984 pendant la guerre froide, Philippe Moisan passe un an à Berlin dans le cadre de ses obligations militaires, traine dans le musée de Dahlem, et va écouter Karajan à la Philharmonie, l'opéra romantique dans l'ex Berlin Est, à l'abri d'un hiver glacé. Les traversées hivernales des campagnes et forêts Allemandes en trains de nuits  sont un marqueur visuel puissant pour ses photographies futures. Sensations que Moisan a retrouvé plus tard dans le travail du peintre Caspar David Friedrich .

A partir de 1987, Philippe travaille pour une grande compagnie aérienne Française. Il ne cesse de voyager à travers le monde. C'est à cette même époque qu'il commence la photographie en autodidacte. Depuis sa vie sera partagée entre les odeurs de kérosène et le son du déclencheur de sa camera.

Vingt années de voyages sur les cinq continents, et une liberté de déplacement qui influenceront très fortement et en profondeur ses recherches et découvertes visuelles. Très vite il traverse et retraverse l'Amérique, l'Asie, l'Afrique et l'Europe.

De 1998 à 2000 ses travaux photographiques débutent principalement dans les pays de la nouvelle Europe de l’est après la chute du pacte de Varsovie , puis à Miami ou il s'installe régulièrement dans le nouveau quartier savoureux de "Little Cuba".

C'est le temps de l'apprentissage des codes de la lumière en studio et en extérieur, grace a  des collaborations régulières avec des magazines de mode.En 1997 toutes ces expériences et découvertes le poussent à effectuer un détour capital dans les laboratoires de l'international photography intitute de Paris Spéos. Suivant les instructions et conseils de Mr Georges Fèvres le tireur officiel des photographes Henri Cartier-Bresson et Joseph Koudelka, Philippe Moisan assimile les subtilités du tirage photographique noir et blanc. C'est à partir de ce moment là qu'il décide de continuer à travailler sur papier argentique et à utiliser des films traditionnels.

Les photographes, créateurs du mouvement de la Straight photography en 1880, qui continuera jusqu'en 1970 sous le nom de West coast movment puis Modernist photography l'ont influencés. Principalement des artistes comme Ansel Adams et Berenice Abott, avec le principe de non manipulation de la photo. William Eggleston, Paul Strand dans un autre registre l'ont aussi sensiblement touchés. Cette approche ne sera pas sans relation avec le désir de laisser le temps s'étendre, se répandre, et ralentir son travail. Surtout ne pas courir après lui. Laisser agir et murir sa photo en tentant sans succomber à l'urgence générale invivable de son époque.

1997 sera l'année de la participation à sa première exposition collective à l'espace culturel Paul Ricard rue Royale à Paris sous le thème la mode et les déchets. Sujet prémonitoire qui annonçait déjà un changement radical de sa photographie.

En 2000 débutent au Brésil à Sao Paulo douze années décisives autant qu'explosives, qui donnèrent naissance au monde photographique dans lequel Philippe Moisan puise l'inspiration encore aujourd’hui. Tout en continuant a travailler pour la mode et les agences de publicité, il prend un un virage et consacre de plus en plus de temps aux vagabondages et errances photographiques au hasard de ses voyages. Plongé dans la verticalité architecturale de Sao Paulo, Philippe commence une longue série de portraits de personnages étonnants qui hantent les rues et les nuits de cette mégapole tentaculaire.

En 2002 Philippe Moisan, dans l'esprit des voyageurs romantiques du XIXe sciecle, débuta douze années à sillonner sans réel but ni finalité un grand nombre de pays si différents. Travaillant occasionnellement pour la presse il découvre Buenos Aires et le désert Argentin d'Ischingualasto, le Nevada et la vallée de la mort, les jeunes Citées plantées dans le sable de la péninsule d'Arabie, les temples Zen cachés par d'immenses arbres autour de Koyasan et de Kyoto au Japon, les Indiens Embera du Panama, les fulgurantes totalités esthétiques et graphiques de Hong Kong, New York, Shanghai, Bangkok et tant d'autres…

En 2012 toutes ces découvertes, ces impressions, ces flashs, cette ivresse visuelle l'amènent à la réalisation de sa première exposition pendant "le mois de la photo" dans le Marais à Paris. Aidé et soutenu par ses amis, des professionnels des arts visuels et écrits, un partenariat avec le champagne Pommery, Moisan présente quatre vingt dix tirages originaux dont neuf très grands formats uniques, couleurs et noir et blanc, résultats de ses douze années d'errance. Afin de privilégier l'impression, le ressenti, l'imagination, il décide de ne jamais mentionner dans les légendes de ses clichés d'indications géographiques. C'est un choix très important.

Depuis 2012 il vit à Bangkok, nouvelle mégapole de contrastes, ville en constante accélération. Philippe Moisan exposa à la galerie “Ardel” en Mai de l’année 2014 une nouvelle grande exposition regroupant des nouveaux tirages originaux grands formats et aux grands calmes. Cette exposition s'appelait "Vacarmes".

En dépit de ses multiples vagabondages antérieurs, il découvre à Bangkok une cité à la complexité ambiguë,  d’une mutation cinglante ou les clichés n’ont plus leurs places. Ces contrastes matérialistes et spirituels l’on amenés à présenter en 2015 à "l'Alliance Française de Bangkok" une exposition en duo avec le plasticien Thaïlandais Rush Gaspard Pleansuk. Cet événement mettait en perspective leurs nouveaux travaux et avait pour nom : « Dans la jungle des anges ».

En 2016 s’est développée une collaboration artistique avec le plasticien Rush Gaspard Pleansuk sur le theme des arbres et de la foret qui les menèrent à organiser deux nouvelles expositions.

La première eu lieu en 2017 dans la résidence de l’Ambassadeur de France Gilles Garachon à Bangkok sur le theme de la destruction et de la transformation des cités et des environnements naturels. Cet événement présentait une installation de sculptures, shadow plays et des photographies travaillées à la feuille d’or.

Suite à celà ils créèrent fin 2017 “Sumphat Gallery”, une galerie de design et d’art qui expose en permanence leurs travaux et installations tout en collaborant avec d’autres artistes et galeries de façon ponctuel.

En 2018 lors de la Bangkok Design Week ils proposèrent à ” TCDC Bangkok “, “ Dat Cha Read ” , une installation regroupant design, photographie et spiritualité. Cette exposition était une mise en perspective de la cérémonie du Thé Thaï, autour d’un design original de Gaspard et de la présence apaisante des arbres royaux '“Mai Dat”.

Depuis 2017 et jusqu’à ce jour, Philippe travaille principalement sur un phénomène très ancré dans la culture Japonaise qui est la sensation que l’on éprouve lorsque la lumière descend en pluie entre les arbres et le feuillage jusqu’à soi. C’est le “ Shirinyoku ”. Il arpente les forets d’Europe et d’Asie en préparation d’un livre et de plusieurs expositions.

.

.English text.

Philippe Moisan, born in Montmartre, Paris, in the 1960s, comes from a family of artists. His grandfather was a political caricaturist for "Le Canard enchaîné," and his father was a poet and farmer in Île-de-France. Growing up between Paris and the French countryside, Moisan was exposed to art, satire, nature, literature, freedom, and celebration. Surrounded by his parents' graphic design work, he played amidst drawings, photos, and typography, and listened to stories from their painter and photographer friends like Jean Schumann, Bernard Gorsky, Claude Sauvageot, and Robert Doisneau.

From 1978 to 1981, he studied in Versailles and sought refuge in the Montansier Theater near the palace to escape the religious strictness of his school and explore the dramatic arts. At the age of sixteen, a trip to Egypt with his well-traveled grandmother left a lasting impression on Moisan. He was captivated by the beauty of the deserts and the play of light during this fascinating journey. Upon returning to Paris in 1983, he enrolled at the Louvre School on the banks of the Seine. There, he studied under Egyptologist Christiane Desroches-Noblecourt and Pierre Amiet, the curator of the Guimet Museum and an expert in Far Eastern art. This period coincided with the famous and highly acclaimed parties at the "Palace" and "Les Bains Douches" in Paris. It was also the time of his first trip to New York, where the urban asphalt, towering skyscrapers, and the curves of the Guggenheim Museum became sources of inspiration.

In 1984, during the Cold War, Philippe Moisan spent a year in Berlin as part of his military service. He immersed himself in the Dahlem Museum and attended performances by Karajan at the Philharmonie, finding solace in the romantic opera amidst a freezing winter. The winter journeys through the German countryside and forests on night trains left a powerful visual imprint on his future photography. These sensations would later resonate with the works of the painter Caspar David Friedrich.

Starting from 1987, Philippe worked for a major French airline, which allowed him to travel extensively across the world. His life became a mix of jet fuel scents and the sound of his camera shutter. Over the course of twenty years, he traveled through all five continents, experiencing the freedom of movement that profoundly influenced his visual exploration and discoveries. He quickly traversed and revisited America, Asia, Africa, and Europe.

From 1998 to 2000, his photographic work primarily focused on the countries of the new Eastern Europe after the fall of the Warsaw Pact. He also spent time in Miami, regularly immersing himself in the delightful atmosphere of "Little Cuba." During this period, he learned about the intricacies of studio and outdoor lighting through collaborations with fashion magazines.

In 1997, all these experiences and discoveries led him to a pivotal moment at the International Photography Institute in Paris, Spéos. Under the guidance of Georges Fèvres, the official printer for photographers Henri Cartier-Bresson and Josef Koudelka, Philippe Moisan learned the subtleties of black and white photographic printing. It was at this point that he decided to continue working with traditional silver gelatin prints and traditional films. He was influenced by the photographers who pioneered the Straight Photography movement from 1880 to 1970, also known as the West Coast Movement and Modernist Photography. Artists like Ansel Adams, Berenice Abbott, William Eggleston, and Paul Strand made a significant impact on him, emphasizing the non-manipulation of photographs. This approach was not without a connection to his desire to let time expand, unfold, and slow down his work. He resisted the urge to rush and instead allowed his photographs to develop and mature, resisting the pervasive sense of urgency of his time.

In 1997, he participated in his first collective exhibition at the Paul Ricard cultural space on Rue Royale in Paris, with the theme of fashion and waste. This exhibition foreshadowed a radical shift in his photography.

In 2000, he embarked on twelve decisive and explosive years in Brazil, particularly in São Paulo. It was during this time that his photographic world took shape and continues to inspire him today. While continuing to work in fashion and advertising, Philippe increasingly devoted his time to wandering and photographing aimlessly during his travels. Immersed in the architectural verticality of São Paulo, he began a long series of portraits capturing the remarkable characters that haunt the streets and nights of this sprawling metropolis.

In 2002, Philippe Moisan, following in the spirit of 19th-century romantic travelers, embarked on twelve years of aimless exploration through numerous countries. Occasionally working for the press, he discovered Buenos Aires and the Argentinian desert of Ischigualasto, Nevada and Death Valley, the young cities sprouting from the sands of the Arabian Peninsula, the Zen temples hidden among towering trees around Koyasan and Kyoto in Japan, the Embera Indians in Panama, and the striking aesthetic and graphic qualities of Hong Kong, New York, Shanghai, Bangkok, and many others.

In 2012, fueled by these experiences, impressions, flashes, and visual intoxication, he held his first solo exhibition during the "Month of Photography" in the Marais district of Paris. With the support of his friends and professionals in the visual and written arts, along with a partnership with Champagne Pommery, Moisan presented ninety original prints, including nine large-format unique prints in color and black and white, representing his twelve years of wandering. In order to prioritize the impact, perception, and imagination, he made a significant decision not to include geographical references in the captions of his photographs.

Since 2012, he has been living in Bangkok, a new metropolis of contrasts and constant acceleration. In May 2014, Philippe Moisan exhibited at the "Ardel Gallery" a major exhibition featuring new large-format original prints characterized by a sense of calm. This exhibition was titled "Vacarmes" (Ruckus). Despite his previous wanderings, he discovered in Bangkok a city with an ambiguous complexity, a sharp mutation where clichés no longer fit. The materialistic and spiritual contrasts led him to exhibit at the "Alliance Française de Bangkok" in 2015 in a joint exhibition with Thai artist Rush Gaspard Pleansuk. The exhibition, titled "Dans la jungle des anges" (In the Jungle of Angels), juxtaposed their new works.

In 2016, Moisan began an artistic collaboration with Rush Gaspard Pleansuk centered around trees and forests, resulting in two new exhibitions. The first took place in 2017 at the residence of French Ambassador Gilles Garachon in Bangkok, focusing on the destruction and transformation of cities and natural environments. This event featured sculptures, shadow plays, and photographs embellished with gold leaf. Following this, they established "Sumphat Gallery" in late 2017, a design and art gallery that permanently exhibits their works and installations while collaborating with other artists and galleries on a project basis.

In 2018, during the Bangkok Design Week, they presented "Dat Cha Read" at TCDC Bangkok, an installation combining design, photography, and spirituality. This exhibition provided a unique perspective on the Thai tea ceremony through Gaspard's original design and the calming presence of royal "Mai Dat" trees.

Since 2017 and up to the present day, Philippe has primarily focused on a phenomenon deeply rooted in Japanese culture known as "Shirinyoku," the sensation one experiences when sunlight filters through trees and foliage. He roams the forests of Europe and Asia in preparation for a book and several exhibitions dedicated to this subject.

Philippe Moisan's artistic journey has been shaped by his upbringing, his travels, and his encounters with diverse cultures. His photography captures the essence of his experiences, revealing a unique perspective on the world. Through his lens, he explores the interplay of light, the complexities of urban landscapes, the beauty of nature, and the profound human connections that transcend geographical boundaries.

With each photograph, Philippe invites viewers to contemplate and immerse themselves in his visual narratives, to pause and appreciate the subtleties of the world that often go unnoticed. His dedication to film photography and his deliberate approach to capturing moments in time reflect a desire to preserve authenticity and evoke a sense of reflection and introspection.

As Philippe continues his artistic journey, he seeks to push boundaries, challenge conventions, and delve deeper into the transformative power of visual storytelling. His work serves as a reminder that amidst the chaos and constant motion of the modern world, there is still room for contemplation, connection, and the exploration of beauty in its many forms.

Philippe Moisan's photographs are a testament to the power of art to transcend language, culture, and time, inviting us to see the world through a different lens and to discover the extraordinary within the ordinary.